Ben jij “trotse” bezitter van een VanMoof fiets? Dan kunnen de berichten in het nieuws je de afgelopen weken niet zijn ontgaan. Vandaag is het faillissement van het bedrijf uitgesproken maar, wat betekent dit nu precies voor jou als klant?
Garantie en service
Heel kort; garantie en service vervallen.
Ook als een bedrijf productgaranties biedt of servicecontracten heeft afgesloten komen deze te vervallen bij een faillissement van een bedrijf. Dit betekent dus dat je als consument geen gebruik meer kunt maken van de garantie en dat de beloofde service niet wordt uitgevoerd.
Ik heb nog een waardebon bij VanMoof:
Heb jij een waardebon of een tegoed? Dan wordt het een uitdaging om dit geld terug te krijgen. Je kunt als consument een vordering indienen bij de curator van het faillissement maar de kans op volledige terugbetaling is vaak klein.
Ik heb een bestelling gedaan bij VanMoof (en een aanbetaling):
Als je als klant een bestelling hebt geplaatst bij VanMoof en de bestelling is nog niet geleverd dan heb je pech want het bedrijf kan de fiets niet meer leveren. In sommige gevallen neemt een andere partij de bestellingen over maar dit is niet gegarandeerd. Op dit moment is de curator wel aan het kijken of er een ‘doorstart’ kan worden gemaakt, maar dit is nog heel onzeker.
Heb je een aanbetaling gedaan? Dan kan je dit zien als een tegoed zoals hierboven omschreven. Je kan als consument een vordering indienen bij de curator van het faillissement van VanMoof maar de kans op terugbetaling is klein.
Klantenservice
In de meeste gevallen stopt ook de klantenservice van een bedrijf, als klant kan je dus niet meer terecht voor hulp bij eventuele problemen. In sommige gevallen worden de bestellingen en daarbij ook de klantenservice overgenomen door een ander bedrijf.
Voor meer informatie over terugbetalingen zal contact moeten worden opgenomen met de curator van VanMoof. De curator is degene die het hele proces begeleidt.
Kan je dit voorkomen in de toekomst?
Ja en nee. Het is goed om, voordat je met een bedrijf in zee gaat, onderzoek te doen naar de kredietwaardigheid van het bedrijf. Maar als we kijken naar dit geval zijn er heel veel mensen die dit niet aan hebben zien komen.
Vrijblijvend kennismaken met Wassink Advocatuur?
Wij houden van snel en direct contact, dit voorkomt namelijk vaak de ‘echte’ procedures. Wij maken dan ook graag kennis met onze cliënten waardoor wij ze snel kunnen helpen. Wassink Advocatuur heeft een kantoor in Wijchen, vlakbij Nijmegen.
Wil je vrijblijvend kennis komen maken? Maak dan een afspraak via het contactformulier of bel ons op nummer 024-3333004.